3D modelleren van treinstations

12 oktober 2017

Geomaat heeft dit jaar haar veertigste station ingescand en gemodelleerd. Met behulp van een 3D-Laserscanner meet Geomaat de stations volledig in 3D. De laserscanner maakt per standplaats miljoenen meetpunten, waar later een 3D BIM model van gemaakt wordt. Elk gemeten puntje heeft een XYZ positie en een RGB kleurcode. Door de puntdichtheid kunnen objecten herkend worden.

 

 

Hierboven een klein voorbeeld. Het resultaat van de laserscanner staat op de linkerzijde. Vervolgens wordt er een model gemaakt te zien op de rechterzijde van de afbeelding.

Grote stations hebben meer dan driehonderd scanposities om het geheel goed in beeld te brengen. Met behulp van een uitgebreide grondslagmeting komen alle driehonderd scans op de goede positie terecht. Een grondslagmeting is de basis van de puntenwolken. De grondslagmeting bepaald de exacte positie van de puntenwolk in RDNAP of een ander gewenst stelsel. De grondslagmeting is een afzonderlijke meting, die tijdens het processen samen wordt gevoegd met de puntenwolk. Dat is een goede controle: twee keer meten is zeker weten.

Na het processen van de puntenwolk, wordt er een Revit-model van alle objecten gemaakt die zich bevinden binnen de demarcatie van het station. Met het BIM-model kan de opdrachtgever een nieuw ontwerp maken op de bestaande situatie. Door de modellen in verschillende bouwfases of -layers te tekenen, wordt informatie wisselen tussen partijen enorm versneld.

Ook scannen en modelleren doet Geomaat voor stations voor het P76 project. Prorail streeft naar obstakel loze stations, waar invalide mensen compleet zelfstandig kunnen reizen van A naar B. Om project P76 waar te maken moeten de treinwagons perfect aansluiten op het perron. Met behulp van de scanner kan Geomaat de hoogte van de spoorstaven ten opzichte van het perron op millimeter nauwkeurig inmeten. Zo kan waar nodig het perron worden verhoogd, zodat rolstoelgebruikers gemakkelijk de trein kunnen betreden.

Website Geomaat

Comments are closed.