Columnisten

Dimitri van Hees, Co Founder at Apiwise

Paul Janssen

Paul Janssen is informatiemodelleur en social architect bij Geonovum

Erwin

Erwin Folmer is senior adviseur Landelijke Voorzieningen bij het Kadaster

Linked Bier
Lees verder ...

INSPIRE-data uitbreiden met extensies. Hoe doe je dat?
Lees verder ...

Social Architect
Lees verder ...

Self Service GIS
Lees verder ...

Gemeenten profiteren van BAG als Linked Data
Lees verder ...


Pieter

Pieter van Teeffelen is directeur bij gemeentelijk kennis- en gegevensknooppunt DataLand.

Linda van den Brink

Linda van den Brink houdt zich binnen Geonovum bezig met geo-standaarden en informatiemodellen

Blog Ine de Visser

Ine de Visser is namens Geonovum tactisch adviseur voor het Nationaal Georegister

Geo op het gemeentelijk speelveld
Lees verder ...

#Geo4web testbed: de laatste ontwikkelingen
Lees verder...

#Geo4web testbed: resultaten en vervolg
Lees verder...

Testbed geodata op het web.
Lees verder...

Databomen en het bos
Lees verder ...


DAVE LAURIER

Dave Laurier is Business Director bij Tensing GIS Consulting

Patrick de Groot

Patrick de Groot is Manager Sales & Operations bij Imagem

Friso Penninga

Friso Penninga werkt als adviseur bij Geonovum en is onder meer verantwoordelijk voor de strategisch advisering rond PDOK.

"GIS is inmiddels gewoon IT"
Lees verder ...

3D geo-informatie voor iedereen
Lees verder ...

2016 : Het jaar van de co-creatie!
Lees verder ...

Een (open geodata) schatkamer die je zelf moet vullen?!?
Lees verder ...

Jantien Stoter is hoogleraar 3D GeoInformatie aan de TU Delft en houdt zich zowel bij Geonovum als bij het Kadaster bezig met dit onderwerp

Jantien Stoter is hoogleraar 3D GeoInformatie aan de TU Delft en houdt zich zowel bij Geonovum als bij het Kadaster bezig met dit onderwerp

WillemijnLeeuwenWebsite

Willemijn Simon van Leeuwen willemijn@geofort.nl is directeur van GeoFort, Science Centrum waar alles om de aarde draait. www.geofort.nl

Mark Noordzij is eigenaar van de Geofabriek: een platform gericht op de analyse en visualisatie van geografische data.

Mark Noordzij is eigenaar van de Geofabriek: een platform gericht op de analyse en visualisatie van geografische data.

BIM en geo: een veelbelovende combinatie
Lees verder...

Tijd om door te pakken met 3D!
Lees verder...

NL in duizend miljard blokjes.
Lees verder...

Van Inventie naar Innovatie
Lees verder...

Geo als buzzwoord?
Lees verder...


In een column geeft de schrijver zijn mening over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de (GIS) wereld van de columnist.

Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.

Schrijf op wat er in je opkomt en laat de inspiratie maar vloeien. Onderstaand een aantal tips.

  1. Open boeiend, grijp de lezer direct in de kraag. De eerste zin moet de toon zetten en nieuwsgierig maken naar wat nog komt. Plaats- en tijdsbepalingen helpen daar niet bij, tenzij het om bijzondere omstandigheden gaat.
  2. Zorg voor een goede opbouw. Sleep de lezer door het verhaal heen door de nieuwsgierigheid vast te houden. In de laatste zinnen mag alles op zijn plaats vallen, een conclusie of slotbeeld. Maar vergeet niet dat de lezer alleen maar aan het denken gezet hoeft te worden. Conclusies trekken kan hij zelf ook wel. En, niet onbelangrijk: vermijd uitweidingen, blijf bij e onderwerp.
  3. Schrijf zoveel mogelijk volgens het principe ‘show don’t tell’. Beschrijf niet je eigen gevoelens of interpretaties bij wat je vertelt, maar geef zoveel mogelijk zintuiglijke details. Maak van de lezer een insider door hem te laten zien, ruiken, horen, proeven.
  4. Houd het kort. Voor een column van meer dan 500 woorden heeft de lezer geen geduld. Maximaal 300 is nog beter.
  5. Streef naar korte, krachtige zinnen en vermijd ingewikkelde constructies met bijzinnen. Dat geeft je tekst meer overtuiging energie.
  6. Werk aan een eigen stijl, maar houd het onnadrukkelijk. Voorkom het veelvuldig gebruik van bijwoorden en bijvoeglijk naamwoorden, maar kies werkwoorden en zelfstandige naamwoorden met veel kleur. En: vermijd clichés.
  7. Maak je column uniek en onderscheidend. Streef naar unieke invalshoeken en combinaties, naar originele gedachten. En wees vooral erg concreet in tijd en setting, dat maakt je column geloofwaardig en urgent.
  8. Wees persoonlijk en kwetsbaar. Als je overal iets van vindt, maar zelf op veilige afstand blijft, zal dat bij de lezer ook een gevoel van afstand geven. Je boodschap komt beter over als hij recht uit je hart komt en je lezer dat ook merkt.

 

Wil jij één of meerdere keren een spraakmakende column schrijven (max. 500 woorden) voor GIS-Magazine?

Mail dan je gegevens naar Remco Takken  o.v.v. Column Website