TrafficLink klaar om iVRI te testen

17 februari 2017

Binnen het Partnership Talking Traffic wordt een nieuwe generatie verkeerslichten ontwikkeld: iVRI , oftewel intelligente verkeersregelinstallaties die communiceren met de weggebruiker. De software van TrafficLink is als een van de eersten gereed om de iVRI-architectuur te testen.

Talking Traffic is een samenwerkingsverband opgezet door Beter Benutten. In dit partnership werken overheden en marktpartijen met elkaar samen om nieuwe toepassingen te realiseren waarmee de weggebruiker onderweg straks beter geïnformeerd en ondersteund wordt.

Talking Traffic

Een van de ontwikkelingen die gerealiseerd wordt is de communicatie tussen wegkantapparatuur en voertuigen. Caspar de Jonge, programmamanager Beter Benutten ITS: “Een spannende ontwikkeling is dat auto’s straks met elkaar kunnen communiceren, maar ook met de infrastructuur”, gaat Caspar verder. “Binnen Talking Traffic werken we bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie verkeerslichten, iVRI’s, die ‘weten’ welke auto’s, fietsers en ov op hen afkomen.” Deze nieuwe generatie stoplichten zenden niet alleen data uit naar voertuigen en fietsers, maar ontvangen van hen ook data en passen daarop regelingen aan. Wanneer de iVRI gereed is zullen verkeerslichten niet alleen door de kast bij het kruispunt of speciale software zoals TrafficLink Online aangestuurd worden, maar ook door applicaties van derden zoals in-car apps.

Software gereed

Bij de ontwikkeling van de iVRI zijn naast de VRI-leveranciers applicatieontwikkelaars betrokken. TrafficLink is als onafhankelijke specialist gevraagd de nieuwe architectuur te testen, zodat beproefd wordt of de iVRI werkt en of in-car apps en andere applicaties straks makkelijk kunnen communiceren met verkeerslichten. De testen zullen vanaf 28 februari 2017 plaatsvinden. Naar aanleiding van de testen zal de iVRI naar verwachting snel afgemaakt kunnen worden en de komende jaren op 1200 kruispunten in Nederland komen te staan.

Website TrafficLink

Comments are closed.